top of page
Foto van schrijverde Humbug-redactie

Welke film gaat met de Oscar voor Beste film lopen?

Zondagnacht reikt de Academy voor de 94ste keer de prestigieuze Academy Awards uit. De afgelopen maanden namen we hier al negen van de tien kanshebbers voor de Oscar voor Beste film onder de loep. Welke wordt de grote winnaar van de avond?


Beeld uit 'Power of the dog'
Beeld uit 'Power of the dog'

'The power of the dog' (Jane Campion)


Twaalf jaar na haar vorige bioscoopfilm maakt Jane Campion haar grote rentree met The power of the dog. Zo toont de Nieuw-Zeelandse cineaste van The piano dat ze nog altijd de maestra van de arthouse is – zelfs al verschijnt haar western op Netflix. Wordt Campion straks de eerste vrouw die voor eenzelfde film zowel de Gouden Palm als de Oscar wint? Absoluut, als het van ons afhangt.


Lees hier onze bespreking.



'Coda' (Sian Heder)


Het leven is niet makkelijk voor een kind van dove ouders, dat blijkt in Coda, een onvervalste feelgoodfilm. Het verhaal volgt Ruby, een tiener die het nooit anders heeft gekend. Aanvankelijk was deze adaptatie van een Frans-Belgische komedie een geheimtip, maar intussen is de film uitgegroeid tot een van de grootste favorieten voor de Oscar voor Beste film.


Lees hier onze bespreking.



'Don’t look up' (Adam McKay)


Met zijn cynische meesterwerkjes The big short en Vice fileerde Adam McKay Amerika’s diepgeworteld corruptief financieel en politiek systeem. In het satirische Don’t look up kijkt de progressieve cineast nu vol ongeloof naar de wereld, die apathisch haar eigen einde afwacht. Als zijn film straks de hoofdprijs wint, zou dat een verrassing zijn.


Lees hier onze bespreking.

​​


'Belfast' (Kenneth Branagh)


Terugblikkend op zijn eigen kindertijd, toont de Ierse filmmaker (en acteur) Kenneth Branagh dat de burgeroorlog in Belfast een kleinmenselijke tragedie was. Dit visuele pareltje wordt als een grote kanshebber gezien, maar de prachtige zwart-witfotografie kan niet verbergen dat Branagh in zijn hoogst persoonlijke film maar weinig nieuws te vertellen heeft.


Lees hier onze bespreking.



'Dune' (Denis Villeneuve)


Hulde aan regisseur Denis Villeneuve die uit Frank Herberts onverfilmbaar geachte boek Dune een even stijlvol als spicy meesterwerk destilleerde. Of hem dat een Oscar oplevert? Absoluut, maar waarschijnlijk niet die van Beste film.


Lees hier onze bespreking.



'West side story' (Steven Spielberg)


In 2017 werd La La Land nog heel even verkeerdelijk als winnaar van de Oscar van Beste film benoemd, een prijs die uiteindelijk Moonlight toekwam. Misschien is het vijf jaar later wél de beurt aan een musical om de hoofdvogel af te schieten? De kans is eerder klein, maar als Steven Spielberg op zijn 75ste nog kan debuteren met een musical, zowaar een West side story-adaptatie, dan kan er veel.


Lees hier onze bespreking.



'Drive my car' (Ryûsuke Hamaguchi)


Volgens velen is deze bijzondere film van Ryûsuke Hamaguchi de enige die naast Jane Campions The power of the dog recht heeft op het gouden Best Picture-beeldje. Maar deze verfilming van een kortverhaal van Haruki Murakami zou toch een verrassende winnaar zijn. Wel een terechte.


Lees hier onze bespreking.



'Nightmare alley' (Guillermo del Toro)


Met The shape of water won Guillermo del Toro in 2018 al eens de prestigieuze Oscar, maar of hij dat kunstje nog eens overdoet met zijn donkere parabel Nightmare alley? Dat heeft alles van wensdenken.


Lees hier onze bespreking.



'Licorice pizza' (Paul Thomas Anderson )


De films van Paul Thomas Anderson werden al vaak genomineerd voor de Oscar voor Beste film, maar winnen deden ze nooit. En al is Licorice pizza opnieuw een grand crû, de kans dat ook deze op een nominatie blijft steken, is groot.


Lees hier onze bespreking.



'King Richard' (Reinaldo Marcus Green)


Het is bijna aandoenlijk hoe hard Will Smith in King Richard zijn best doet om een beeldje voor Beste acteur in een hoofdrol te bemachtigen. Niet dat deze prijs hem niet is gegund, maar de film over hoe vader Williams zijn dochters Serena en Venus naar de tennistop bracht, wordt naar huis gespeeld door de concurrentie.


Wie wint? Dat ontdek je tijdens de nacht van zondag op maandag vanaf 2u tijdens de live-uitzending op Play More Cinema.


 

Genoten van dit artikel? Neem een jaarabonnement op Humbug en ontvang elk kwartaal een oogstrelend magazine in je bus. Zo maak je meteen ook onafhankelijke filmjournalistiek mogelijk.


bottom of page