top of page
Daan Proost

Korea is zoveel meer dan K-pop en ‘Squid Game’

Bijgewerkt op: 12 jul. 2022

Parasite werd in 2020 Zuid-Korea’s eerste film die de Oscar voor Beste niet-Engelstalige Film en Beste Film won. Maar het land produceert al jarenlang unieke cinema, en ook dit jaar is het uitkijken naar twee veelbelovende releases. En naar Film Fest Gent, dat in zijn 49e editie op Zuid-Koreaanse cinema focust.


Still uit 'Decision to leave' van Park Chan Wook
Still uit 'Decision to leave' van Park Chan Wook

Tegenover Japanse of Hongkongse film zoals Spirited Away of Crouching Tiger, Hidden Dragon is Zuid-Koreaanse cinema internationaal relatief onbekend. Dat vertelde Parasite-regisseur Bong Joon Ho in 2019 aan NPR, een onafhankelijk Amerikaans radiostation. Sinds Zuid-Korea met Parasite als eerste niet-Engelstalig land ooit de Oscar voor Beste Film won, kan je er echter niet meer naast kijken. Zeker dit (na)jaar niet.


Parasite toont mooi wat Koreaanse cinema zo eigenzinnig maakt: geweld, zwarte humor, een ludieke familiedynamiek en een enorme inkomenskloof.

Maar hoewel veel mensen nu pas de Koreaanse filmindustrie ontdekken, is deze zeker niet van gisteren. Al sinds de jaren 1990 zijn regisseurs Bong Joon Ho (Memories of Murder), Kim Jee Woon (I saw the devil) en Park Chan Wook (Oldboy) echte pioniers. Die laatste won in 2018 met zijn film The Handmaiden als eerste Koreaanse film ooit een BAFTA, de Britse tegenhanger van de Oscars. Een klein voorteken van wat er te wachten stond voor de Koreaanse cinema.



Parasiteren op Parasite


Parasite toont mooi wat Koreaanse cinema zo eigenzinnig maakt: geweld, zwarte humor, een ludieke familiedynamiek en een enorme inkomenskloof. Allemaal elementen die vaak terugkomen in Koreaanse films die internationaal doorbreken. Voeg hier nog lokale financiële steun aan toe en je hebt een succesrecept. Het Zuid-Koreaanse bedrijf Samsung Entertainment heeft het project van Bong Joon Ho namelijk volledig gefinancierd.


Als Koreaanse filmmaker met een sterk idee en toegang tot de juiste middelen, kan je dus geweldige dingen bereiken. Daar is Bong Joon Ho het levende bewijs van. Hij opende met zijn Oscarwinst een deur voor de rest van de Koreaanse filmindustrie. Het is dan ook geen toeval dat HiroKazu Koreeda's Broker en Park Chan Wooks Decision to Leave in de prijzen vielen op de recentste editie van het filmfestival van Cannes, Slagen ze erin om hun voet tussen de deur te steken die Parasite voor hen opende?

Oscarwinnaar 'Parasite'
Oscarwinnaar 'Parasite'

Koreaanse Little miss sunshine


Park Chan Wook sleepte al meerdere keren een prijs in de wacht op het filmfestival van Cannes. Zo won hij in 2004 de Grand Prix voor zijn wraakthriller Oldboy. In 2009 kreeg hij ook de juryprijs voor Thirst – een horrordrama over een priester die in een vampier verandert – mee naar huis. Maar voor de prijs van beste regisseur moest hij dus tot dit jaar wachten. Die kreeg hij voor Decision to leave, een misdaadthriller over een mentaal geplaagde en slapeloze detective die verliefd wordt op zijn hoofdverdachte.


Koreaanse filmmakers met een sterk idee en toegang tot de juiste middelen, kunnen geweldige dingen bereiken.

Het Koreaanse filmlandschap trok bovendien de aandacht van een bekende Japanse regisseur. HiroKazu Koreeda trok dit jaar met zijn film Broker naar het filmfestival van Cannes in de hoop om er de tweede Gouden Palm van zijn carrière te verzilveren. In 2018 won hij met zijn film Shoplifters, die het volgende jaar ook genomineerd werd voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Het project mag dan wel een Japanse regisseur hebben, het werd wel gefilmd in Zuid-Korea met Zuid-Koreaanse acteurs en ademt de sfeer van het land.


In Broker haalt Koreeda één van zijn favoriete thema’s van onder het stof: humoristische verhalen over onconventionele families. De film gaat over de 'babybox', te vergelijken met de vondelingenschuif, waar ouders anoniem hun kinderen kunnen achterlaten. Hij volgt twee vrienden die deze schuif regelmatig illegaal leeghalen en de kinderen plaatsen bij gezinnen op de zwarte markt. Als op een dag een moeder terugkeert, omdat ze spijt heeft van haar beslissing, betrapt ze de mannen op heterdaad. Ze besluit hen te helpen om een ideale match te vinden voor haar eigen kind. Zo vertrekken ze samen op roadtrip met een busje doorheen Zuid-Korea. Door dit laatste deel vergelijken heel wat kenners de film met Little miss sunshine.


Het is nog even afwachten of Koreeda dit jaar een Oscarnominatie scoort in de best picture-categorie. Maar aangezien films met lange autoritten het tegenwoordig goed doen op de meest prestigieuze award show van het jaar, denk aan Green book of Drive my car, zit die kans er wel in.


Een onconventionele familie in 'Broker'
Een onconventionele familie in 'Broker'

Een ode aan Zuid-Korea


Dat Zuid-Koreaanse film eindelijk de erkenning krijgt die dit prachtige schiereiland verdient, kun je alleen maar aanmoedigen. Beide films zijn niet enkel aantrekkelijk door hun verhaal, maar ook door de prachtige shots van het Koreaanse landschap.


Zo neemt Decision to leave je mee naar het betoverende en heuvelachtige landschap van Busan, een havenstad in het zuidoosten van Zuid-Korea. Tijdens Broker krijg je dan weer een roadtrip doorheen het mooie Zuid-Koreaanse landschap en de rijke cultuur cadeau. Op zich al reden genoeg om naar de releases uit te kijken.



De Belgische release voor Broker staat gepland op 7 april 2022. De Belgische release van Decision to leave staat gepland op 20 augustus 2022. In Nederland is de film vanaf 1 september 2022 te zien. Film Fest Gent focust in zijn 49e editie, die van 11 tot 21 oktober doorgaat, op Zuid-Koreaanse cinema.

 

Genoten van dit artikel? Neem een jaarabonnement op Humbug en ontvang elk kwartaal een oogstrelend magazine in je bus. Zo maak je meteen ook onafhankelijke filmjournalistiek mogelijk.


bottom of page